E: info@kaczwolle.nl -||- T: 038 7851400 ||

Burnout Stress, Angst en Uitputting behandelen

Burnout Stress, Angst en Uitputting behandelen

Burn-out en wat je lichaam opnieuw moet leren.

Burn-out komt vaak voor, zowel bij mannen als vrouwen. De lol is er af, de puf is er uit. ”Waarom vind ik niet meer leuk, waar ik vroeger zoveel lol in had?” In dit artikel beschrijven Edgar en Saskia wat er gebeurt bij burn-out en wat de strategie is om hier vanaf te komen.

Recent sprak ik een man van 34 jaar, zeer succesvolle ondernemer met meerdere filialen. Een man met drive, die altijd hard heeft gewerkt maar nu de lol kwijt is. Zowel werk als privé waren lastig, ondanks zijn positieve insteek.

Ik legde hem uit hoe burn-out werkt, wat het is voor het lichaam. Zijn pols gaf een spanning en vermoeidheid aan die alleen voor kunnen komen bij iemand die jarenlang teveel heeft gedaan.

Burn-out is het moment waarop het lichaam geen reserves meer heeft. Om dit te begrijpen moet een relatie gelegd worden met stress, angst en uitputting.
We leven in een maatschappij die veel van ons vraagt. We moeten werken met ons lichaam en ons hoofd. Van problemen schrikken we en vinden we creatieve oplossingen. Dat schrikken zelf wordt gedaan met adrenaline, Nor-Adrenaline en Cortisol. Dat zijn de stress-stoffen, of stress-hormonen van het lichaam. Zonder deze stoffen kunnen we niet met spanningen omgaan. Het lichaam maakt deze stof in bijnieren en bijnierschors aan en worden opgeslagen in het hele lichaam. Als je een mailtje leest waarin een probleem staat dat jij moet oplossen, dan knijpt lichaam die stoffen in de bloedbaan, zodat je het probleem kunt oplossen. Dit gebeurt letterlijk zo, je hebt een sponsje gevuld met stress-stof en als je schrikt dan spannen de spiertjes van dat sponsje zich en dan knijp je, Fffrttt… wat stress-stof in je bloedbaan. Tot zover gaat het goed. Als je reserves hebt is er niets aan de hand.

Langdurige stress

Als je lange tijd zo met problemen om moet gaan dan denkt je lichaam ”ah” spanning, ik knijp er nog wat stress-stof bij zo hoort dat. En daar gaat het fout, het lichaam kan zich aanpassen, maar heeft altijd beperkingen. Reserves, hoe groot ook hebben altijd een limiet. Zodra het limiet is bereikt kan het lichaam dus niet meer reageren met extra stress-stof. Dat is het moment waarop het je allemaal teveel wordt. Het lichaam kan zich niet meer aanpassen de spieren voelen zwaar, het hoofd moe en iedere situatie, zelfs leuke sociale dingen voelen als teveel.

Wat is er gebeurd?

We vergelijken dit vaak met een hand met daarin een spons. Het sponsje stelt de bijnieren voor, die stress-stof maken, de hand de spiertjes die de stress-stof eruit knijpen, zodat het in de bloedbaan komt. Als je spanning ervaart dan knijpt de hand in het sponsje, maar als je in de spanning blijft, dan blijft die hand knijpen, knijpen en knijpen. Op een gegeven moment maakt het niet meer uit hoe hard je knijpt, het sponsje is leeg, en je hand is verkrampt. Dit is nu de burn-out, dit is het moment waarop alles eng wordt, je moe blijft en alles teveel wordt. Er zijn dan twee problemen, je hebt maanden of jaren die hand getraind om te knijpen en die zit nu in de kramp, en de spons heeft geen enkele reserve meer over. De spons blijft wel, zo goed en kwaad als dat kan stress-stof maken, maar die wordt meteen uitgeknepen waardoor iedere keer dat je energie hebt, je meteen dat gehaaste gevoel weer krijgt, dan is de stof weer op en val je weer terug.

Hoe kom je uit deze spiraal?

De weg van burn-out naar rust.

Om burn-out tegen te gaan is het echt nodig dat de hand weer ontspant, de spons weer gevuld kan worden en dat de omstandigheden zo kalm blijven, dat je weer kunt leren om kalm te blijven als er een probleem voordoet.

Behandeling van iedere burn-out, ongeacht of dat nou met psychologie, acupunctuur, massage of zelf-help technieken gebeurt, houdt het volgende in de gaten.

1. Ontspan fysiek, laat kramp los.
2. Laat de spons met stress-stof zich weer vullen, leg de reserves weer aan.
3. Leer anders met spanningen omgaan, leer een nieuwe manier van werken aan.

Wat als je dit niet doet.

Als de kramp niet wegzakt, blijf je in gespannen staat zitten, moe, lusteloos en op den duur depressief. Let op, anti-depressiva helpt niet om dit type probleem op te lossen, depressiviteit is het probleem niet.

Als de kramp wel weggaat, maar je blijft hard doorwerken, kunnen de reserves niet worden bijgevuld, je gaat wel weer door maar je blijft balanceren op de rand. Je systeem blijft in angst. Dit is het druk, druk, druk patroon. Nooit klaar, altijd gehaast, altijd dat lichte zweten en nooit het gevoel van voldoening.

Sla de derde stap over en je blijft reageren zoals je altijd deed. Zodra er een probleem is schiet je in de stress. Dat is onhandig en hoe ouder je wordt, hoe bitterder je wordt. Kijk naar vriendelijke 60+ ers, die hoeven niet meer zo nodig hard te werken, die kunnen ook genieten en voldoening ervaren van wat ze wel hebben bereikt.

Vaak adviseren we mensen met burn-out om regelmatig gemasseerd te worden, om de kramp uit het lichaam te krijgen, regelmatig tijd vrij te maken voor hobby’s, totaal nutteloze dingen waar je plezier in hebt, zoals een schilderij maken, of tekenen. Liefst zonder anderen, alleen voor jezelf. Het mag niet productief zijn.

Neem rust, geef het lichaam en het hoofd rust. Laat de rommel de rommel. Gebruik acupunctuur om de zenuwen te ontspannen en het lichaam weer te leren om reserve op te bouwen. Dit kan ook met andere therapieën, als het maar een behandelaar is die je verder helpt en die je vertrouwt. Soms zijn persoonlijke coaches erg goed, soms psychologen, trap niet in de valkuil van je echtgenoot of echtgenote, die is niet je behandelaar of therapeut en dat moeten ze ook niet zijn of willen zijn.

Veel mensen komen zichzelf behoorlijk tegen in een proces van burn-out. Geen nee kunnen zeggen, jezelf weg cijferen of teveel verantwoordelijkheid genomen hebben, zijn de recepten voor een burn-out. Hiervoor zijn psychotherapeutische technieken, innerlijk werk, het aanpakken van je angsten en problemen de oplossingen.
Als je naar aanleiding van dit artikel een behandelaar wilt spreken, neem dan contact op per e-mail of telefoon.

 

Edgar en Saskia – Acupuncturisten